Pages

Tuesday, June 29, 2010

Tempat Menarik di Hulu Terengganu

HUTAN LIPUR SEKAYU




Hutan ini dihuni oleh pelbagai flora dan fauna. Hutan rekreasi Sekayu adalah salah satu hutan rekreasi paling terkenal di Terengganu dan menjdai tempat kegemaran bagi pengunjung yang penat seharian bekerja .

Air jernih dan dingin yang mengalir dari Air Terjun Sekayu dan keindahan alam di sekitar sangat sesuai untuk merehatkan fikiran dan tubuh badan serta sangat sesuai untuk membawa keluarga anda berkelah dan mengambil bahagian dalam aktiviti rekreasi.

Hutan Rekreasi juga mempunyai kawasan luas yang sesuai untuk berkelah bersama keluarga dan aktiviti lain. Disini terdapat kemudahan ruangan menganti pakaian dan bilik mandi serta tempat berkhemah disekeliling lengkap pengan pelbagai kemudahan memasak dan bekalan air bersih.





Pengunjung boleh berehat dan berjalan di sepanjang sungai dan Taman Pertanian Negeri yang baru dibina berdekatan Hutan Lipur.

Di Taman Pertanian ini, pengunjung akan melihat taman bunga, taman anggrek, kebun buah, kebun, taman burung dan haiwan di kebun binatang mini seperti monyet, berang-berang, Beruang Malaysia dan lain-lain. Pengunjung juga boleh berjalan di sepanjang jalan ke tapak hutan yang disusun oleh jabatan untuk melihat pelbagai jenis tanaman dan kehidupan liar di hutan dekat situ.

(Ikuti pengalaman percutian saya ke sini dalam ruangan "memori kiter")

No comments:

Post a Comment