Pages

Monday, June 28, 2010

Tempat Menarik di Hulu Terengganu

Tasik Kenyir





Tasik Kenyir merupakan tasik buatan terbesar di Asia Tenggara, meliputi 260,000 hektar. Ini juga merupakan empangan yang terbesar Malaysia diisi bendungan air. Ketika kawasan ini banjir, sebahagian besar bukit-bukit di atas permukaan air, sehingga membuat sekitar 340 pulau buatan manusia.

Hutan hujan yang subur hidup melimpahkan tasik yang luar biasa ini dengan pelbagai flora dan fauna langka termasuk pakis, anggrek eksotis, burung enggang, gajah, dan macan kumbang. Hal ini dipercayai bahawa kawasan tersebut adalah rumah bagi lebih daripada 8,000 jenis bunga, 2,500 spesies tanaman dan pokok, 800 jenis anggrek, dan 300 jenis cendawan.






Tasik Kenyir terletak sekitar 55 km dari Kuala Terengganu pedalaman dan adalah tasik buatan terbesar di dunia. Merangkumi lebih daripada 260,000 hektar, ini merupakan destinasi popular bagi pecinta alam kerana dikelilingi oleh hutan hujan tropika yang rimbun. Setelah selesainya bendungan air, air meningkat mencipta 340 pulau, lebih dari 14 air terjun yang indah dan beberapa jeram dan sungai. Pengkalan Gawi mempunyai perkhidmatan dermaga perahu untuk perjalanan dan pemindahan pulau resort.

Tasik Kenyir juga merupakan pintu gerbang ke Taman Negara melalui Tanjung Mentong. Ini juga merupakan syurga kepada pemancing kerana tasik ini dihuni ratusan jenis ikan air tawar seperti baung, toman, Kelisa, Lampam dan kelah.

Penginapan yang banyak dari sebuah resort bintang 3, vila di Pulau-pulau, rumah bergerak atau houseboats mana bilik dan makan disediakan. Rumah kapal itu perjalanan ke air terjun dan laman memancing menjadikan saat yang menyeronokkan bagi pecinta alam.

(Ikuti pengalaman saya ke Tasik Kenyir bersama rakan rakan dalam ruangan
'memori kiter')

1 comment: